suzuki underside

36 image.jpg

Større holdbarhed, pålidelighed og bekvemmelighed

Brændstoføkonomiske påhængsmotorer

Suzukis Lean Burn Control Technology betyder, at påhængsmotoren kan drives på en meget mager blanding af luft og brændstof ved at forudsige brændstofbehovet i henhold til driftsforhold og levere en mere mager brændstof-blanding. Dette system er nu for første gang en del af DF90, DF80 og DF70 og det er optimeret til at yde sine fordele over et bredt driftsområde og give større brændstofbesparelser lige fra lave hastigheder helt op til cruising-hastighedsområdet.

Letvægts- og kompakte påhængsmotorer

Suzukis forskudte drivaksel blev først brugt på den originale DF90 og den er nu blevet anvendt igen til at reducere størrelsen på DF90, DF80 og DF70. Mellemtandhjul positionerer krumtapakslen længere fremme for at give bedre vægtfordeling på hækken. Det giver endvidere forbedringer inden for kraftydelse, balance og vibrationsreduktion. Ved at kombinere den forskudte drivaksel med en nydesignet 'powerhead', er den nye DF90 den letteste og mest kompakte 4-takts påhængsmotor inden for sin klasse.

Præcisionsstyring fra Suzuki 

Med præcisionsstyring fra Suzuki har det aldrig været lettere at anvende en påhængsmotor. Dette 'fly-by-wire' gas-og-gear-system, der kun fås med DF300, giver sejleren mere kraft end nogensinde før, samtidig med, at friktion og modstand, der ofte forbindes med mekanisk kabelstyring, fjernes. Det anvender et sofistikeret computerbaseret styringssystem, der leverer præcisions gasregulering samt et øjeblikkeligt, bestemt gearskift, der gør operatøren mere sikker, især ved lave omdrejninger og ved manøvrering på områder med begrænset plads. Et avanceret styrepanel giver let adgang til motorstyringsfunktioner, mens indbyggede systemer hjælper med til at beskytte motor og drev i tilfælde af forkert håndtering. Systemet kan konfigureres med enkelt- eller dobbeltstyring for konfigurationer med en, to eller tre motorer og dets design og enkle ledningsføring gør det let og hurtigt at installere og justere.

Suzuki præcisionsstyring er ligeledes udstyret med målere til overvågning af systemet, der kombinerer traditionel viseraflæsning og digital indikation, som kan vise en lang række informationer. 

Lang indsugningsmanifold 

Et langt indsugningsmanifold betyder, at luften flyder jævnt ind i motoren, så kraftydelsen forøges. Suzukis lange indsugningsmanifolder er specialindstillede for at sikre at luftstrømmen flyder jævnt ind i motoren for maksimal kraftydelse.

Hydrodynamisk gearkasse 

De nedre enheder på påhængsmotorer, som f.eks. DF300 og de nye DF90/80/70, er designet med en superlegant, hydrodynamisk profil, der reducerer modstanden, når påhængsmotoren bevæger sig genem vandet. I sammenligning med konventionelle design bidrager den strømlinede form til endnu hurtigere acceleration og større hastighed

Variabel ventil timing (VVT) 

Påhængsmotorer, som DF300, DF250 og DF175 er udstyret med Suzukis avancerede variabel ventil-timing (VVT). VVT anvendes til at ændre indsugningstimingen med knastakslen for at optimere knastakseltiming for drift i både det lave og i midterområdet for omdrejninger. I kombination med påhængsmotorens aggressive knastprofil leverer VGT et bedre moment ved lave omdrejninger, hvilket giver en kraftig acceleration.

Suzukis antikorrosionsbelægning 

På påhængsmotorer fra DF25 og opefter påfører Suzuki sin egen, originale Suzuki antikorrosionsbelægning for at beskytte påhængsmotoren mod de skadelige korrosionspåvirkninger. Denne specielle blanding påføres direkte på påhængsmotorens aluminiumoverflade for at sikre maksimal binding til aluminiumlegeringens overflade. Ovenpå fåføres først et lag af epoxy-grunder og mellemmaling, en sort metallisk belægning og en klar akrylharpiksbelægning, der tilsammen udgør en effektiv behandlig mod korrosion. På DF15 til DF2,5 forbedrer påføringen af en PAHP-behandling bindingen mellem aluminiumlegeringens overflade og påhængsmotorens belægning, hvilket giver bedre modstand mod korrosion.

Multipunkt-, sekventiel elektronisk benzinindsprøjtning

Suzuki var også banebrydende med brugen af multipunkt-, sekventiel elektronisk benzinindsprøjtning i 4-takts påhængsmotorer med lanceringen af de prisbelønnede DF70 og DF60. Systemet findes på alle modeller fra DF40 og anvender et ECM (motorstyringsmodul - Engine Controle Module), der konstant overvåger vitele data i real-time fra et omfattende netværk af kritisk placerede sensorer. Ved at anvende disse data beregner ECM øjeblikkeligt den optimale mængde benzin, der skal højtrykinjiceres ind i cylinderne af multipunkt- sekventiel elektronisk benzinindsprøjtning-systemet. Systemet giver lavere brændstofsforbrug, reducerede udstødning-semissioner, nemmere start, hurtigere acceleration, en mere jævn ydelse og maksimal effektivitet.

Flertrins induktion

Suzukis flertrins induktionssystem gør motorydelsen endnu bedre og findes på DF250, DF225, DF175 og DF150 påhængsmotorer. Alle cylindre i dette system er udstyret med et sæt korte og lange indsugnings-manifolder, der anvendes i relation til motorhastighed. Ved lavere omdrejninger leverer de længere rør en optimal mængde frisk luft i kammeret, hvilket forbedrer forbrændingen og booster momentet ved lave omdrejninger. Ved højere omdrejninger åbner ventilen på det kortere, direkte indsugningsrør, så der kommer lluft ind i kammeret, hvilket booster kraftydelsen ved høje hastigheder. Bekvemmeligheder, der gør arbejdet til en ren fornøjelse. 

Suzuki indbygger bekvemme funktioner, der forhøjer kvaliteten af din sejleoplevelse. Blandt disse funktioner er en tiltbegrænsningsafbryder, der forhindrer motoren i at vippe mere end en forudindstillet grænse, to skylleporte, der gør det nemt at gennemskylle kølesystemet og tredelte dæksler, der giver nem adgang til motoren for rutinemæssig vedligeholdelse.